Avm ve Sokak Mağazacılığı bitiyor mu?
E-ticaret Avm ve Sokak Mağazacılığının Düşmanı mı?
Bu konuda tam bir yargıda bulunmak doğru olmaz. Ancak Alışveriş Merkezleri’nde veya Sokak Mağazaları’ndan alışveriş yapanlardansanız; bu konuda bir kaç fikriniz oluşmuş durumdadır. Son yıllarda bir çok marka mağaza sayılarını düşürmüş durumda. Bunun nedenleri yazımızın devamında inceleyebilirsiniz.
cnn.com/business linkinde konu ile ilgili bir çok makale veya haber bulunmakta. Tavsiyemiz bir göz atmanız. Özellikle Ralph Lauren closing 5th Avenue Store başlıklı haber oldukça çarpıcı. 2017 tarihli bu haberde, Ralph Lauren’nin 5.Cadde’de buunan prestijli mağazasını, kapatma nedeninin; tamamen maddiyat olduğu açıklanıyor. 140 milyon $ mağazalar giderini düşürebileceklerini hedefliyorlar. Mağazanın Polo Restoran olarak hayata devam edeceği de açıklanıyor. Haberi yorumlayanlar, temel nedenin, elektronik ticaret olduğunu savunuyorlar. Özellikle, tanınan markaların, elektronik mağazacılığa daha kolay adapte olduklarından bahsediyorlar. Çünkü, yorumcular, ünlü marka müşterilerinin, yıllardır markayı yakından tanımaları, ürünlerin teknik detaylarına hakimiyetleri, internetten satın alma güven endekslerinde herhangi bir problem yaşamadıklarını düşünüyorlar.
Yüksek Kira Bedelleri
Fiziksel mağazaların, yüksek hedef cirolarına ulaşması için, işlek lokasyonlarda bulunması gerekir. Büyük Şehirler’in merkezi noktalarına, birden fazla mağaza açmaları gerekir. Merkezi lokasyonlarda bulunan AVM ve sokak, cadde mağazalarının kira bedelleri de oldukça yüksek olmakta. Bu kira bedelleri ile başa çıkmakta zorlanan markalar, özellikle teknolojinin gelişmesi ile birlikte, ürettikleri ürünleri dünyanın her noktasına pazarlayabiliyorlar. Eskiden, insanlara ulaşabilmenin formulü: ‘ mağazanı, en işlek caddeye açmalısın ‘ ken, şimdi ise Google Adwords, Instagram, Facebook, Display Marketing vb. gibi araçlar olmuş durumda. Ayakta kalmak isteyenlerin günün şartlarına ayak uydurması gerekecek.
Elektrik - Su - Personel Giderleri
Fiziksel Mağazalar, sadece kira giderlerinden ibaret değil. Bunun yanında, personel maaş giderleri, elektrik, teknik cihazlar (kasa, stok takibi) gibi detaylı gider kalemleri de mevcut. Markalar, kendi kriterlerine uygun personeller ile çalışıyorlar. Bu da ortalama maaş bütçelerinin yukarı çıkmasına neden oluyor.
Peki, eticaret için giderler yok mu?
Tabii ki var. Ancak fiziksel mağaza giderleri gibi değil. Operasyon için gerekli personel sayınızın, saat 10:00’dan 22:00’ya kadar açık olan mağazadaki personel sayısı kadar olmasına gerek kalmıyor. Her daim müşteriye ulaşabiliyorsunuz. Teknik altyapıya harcadığınız ücretler, Nişantaşı Abdi İpekçi Caddesi’nde ödediğiniz kiralar ile aynı ağızda telaffuz bile edilemez. Temel harcamalarınız, eticaret altyapısı, personel, operasyon, fotoğraf gibi kalemler oluyor ve bunlar da sizi çok zorlamıyor.
Gelecekte neler olacağını izleyip göreceğiz ancak rakamlar bize her geçen gün bir tişörtün internet üzerinden daha yüksek kârlarla satıldığını gösteriyor. Şirketlerin de hayatta kalabilmesi için yüksek kârlara ihtiyacı olacak.