Pandemi Dönemi Bizlere Neleri Öğretti
Covid- 19 denilen göz ile görülemeyen virüs tüm dünyayı ters düz etti. Özellikle düşmanın kim olduğunu bilmeden savaşmak zorunda kalan insanoğlu son dönemde artık bıkmış ve yorulmuş durumda. Herkes için olmasa da biz öyle hissediyoruz. Tabii ki önlemlerimizi almaya devam ediyoruz. Ancak en disiplinli insanların bile nefislerini zorlayan bir yaz dönemi geçirdik. Herkes tatile gitmişken sen evde Netflix izleyemezdin. Sen de tabii ki dışarı çıktın. Gezdin, tozdun. Ya bir yerde oturalım bak herkes oturuyor dedin. Demesen bile farkında olmadan içinden bunları yapmak istedin.
Peki, bu süreçte şirketler ne gibi aksiyonlar aldı? Ne gibi kayıplar yaşadılar? Ne gibi kazançlar elde ettiler?
Şirketler de bizler gibi bir birey aslında. Hayatta kalabilmesi için yemek yemesi (para kazanması) gerekiyor. Uyuması ve gezmesi tozması gibi benzetmeler de yapılabilir. Bu süreçte şirketler ilk aşamada nasıl hayatta kalabileceklerini düşündüler. Planlar iptal oldu yeni planlara geçildi. Hedefleri biz nasıl ayakta kalabiliriz şeklinde oldu. Yeni planlarda evden oturarak nasıl çalışabileceklerini test ettiler. Eski 3 saat süren toplantılar 30 dk’lık zoom toplantılarına döndü (tabii her konu başlığı için geçerli değil). Çok daha uzun mesailer yapmaya başladı. Eeee evdeyiz rahatız ya. Netflix’e bakacağımıza biraz işimize bakalım dendi. Global şirketler, çalışanlarının, yol masrafı gibi temel harcırahlarını değiştirerek; elektrik, internet gibi faturalarını ödemeye başladı. Bu tür harcama kalemleri ile de kalmadı; çay kahve gibi masrafları da günlük yemek kartlarına ekstra ödemeler ile çıktı. Sonunda bir baktılar, işler yürüyor. Biz niye işe gelelim ki dediler. Ofis giderlerinin büyük bir külfet olduğunu görebildiler. Ofis kiralarından çıkıp temsili ufak bürolara geçtiler. Ayda 1 kez gelin imza atın dönün denildi. Eee sen de pek bundan şikayetçi değildin. İlk günlerde toplantılarda gömlek giyiyordun makyaj yapıyordun değil mi? Şimdi ise sakallı, tshirtle oturuyorsun kameranın karşısına.
E-ticaret her daim kazanabileceğin bir liman mı? Pandemi döneminde anladık ki; daha fazla yatırım yapmalıydık?
Günaydın, son durak Safranbolu. Çok geç kaldın çoook. Köşeler kapıldı, markalar konumlandı. Onların reklam bütçeleri kaç katın oldu. 15 yıl önce giren oyuncular var piyasaya. Sen, ‘‘merhaba, şeeey, ben de ufaktan bir dilim alabilir miyim’’ mi diyecek? Sana zırnık koklatmazlar arkadaş. Çok çalışman gerekli veya yüksek reklam bütçelerin olması gerekli. Yaaaa daaaa bir şeyi farklı yapman gerekir? Cevap aslında basit. Tabii ki 7/24 açık olan bir mağazan var internet dünyasında. Müşteri her daim ulaşabiliyor. Ancak bunun meyvesini bundan sonra göreceksin. İnsanların harcama alışkanlıkları değişim yaşandı. Harcadıkları kalemleri genelde internet üzerin talep etmeye başladı. ödeme sistemleri gelişti, markalar gelişti, satış hacmi yükseldi. pandemi markaları diye tanımladığımız organizasyonlar ortaya çıktı. doğru zamanda müşteriye kendini ifade eden firmalar bir çok yeni müşteri kazandırdı bünyelerine. İşte sen de zamanında yatırımlar ile bir eticaret sitesi hazırlasaydın şu an o kitleyi yönetiyor bir çok noktada yeni imkanlar kazanmış olabilirdin.